پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227356
بايد براي اتفاقاتي مانند ۸۸ آماده بود
تاریخ انتشار : 1395/10/01 19:17:31
نمایش : 1052
يک مامور سابق سيا و عضو ارشد کنوني يک انديشکده آمريکايي از دولت و رئيس بعدي سيا خواست که خودشان را براي اتفاقات غيرمنتظره و «حمايت از مخالفان در ايران» آماده کنند. «ريول مارک گرشت» ادامه داد: «هرچه به زمان انقضاي توافق نزديک شويم، ضعف توافق هسته‌اي آشکارتر خواهد شد.»
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا که روي پرونده‌هاي مربوط به خاورميانه کار مي‌کرده، در مطلبي با عنوان «سيا در دوران پس از اوباما» درباره احتمال تکرار حوادث مشابه اتفاقات پس از انتخابات سال 1388 ايران ابراز اميدواري کرده است.

«ريول مارک گرشت» که اکنون عضو ارشد انديشکده «بنياد دفاع از دموکراسي‌ها» است در يادداشتي سراسر ضد ايراني،‌ ضمن طرح ادعاهايي درباره سياست داخلي و خارجي ايران، بر لزوم مقابله دولت دونالد ترامپ با ايران تاکيد کرده است

او در ويکلي استاندارد نوشت: ‌«اينکه عملکرد سيا در قبال جمهوري اسلامي ايران که قطعا قديميترين، قويترين و چالش برانگيزترين هدف اين سازمان در خاورميانه است، تا چه حد خوب بوده، هرگز مورد توجه قرار نگرفته است».

اين عضو پيشين سيا درباره اين نهاد اطلاعاتي تصريح کرد: «اکنون بايد درباره شايستگي و کفايت آژانس (سيا) در قبال ايران توجه بيشتري شود چرا که رژيم ايران در حال پيش بردن اغلب موضوعات مهم و بزرگ خاورميانه است: برنامه هاي هسته‌اي و موشک بالستيکي ايران، جنگ فرقه اي که عامل کليدي در ظهور داعش بود، تشديد تنش و درگيري بين عربستان سعودي و جمهوري اسلامي، کشت و کشتار وحشتناک در سوريه».

در بخشي از اين يادداشت آمده است: «پيشتر درباره ضعف و شکست اطلاعات برآمده از شبکه ضعيف سيا داخل ايران صحبت کردم به ويژه درباره برنامه هسته‌اي اين کشور. آنچه پس از امضاي برنامه جامع اقدام مشترک انجام شده، کار اندکي براي رفع دغدغه واشنگتن انجام داده چرا که اين توافق نمي‌تواند تشخيص دهد ايران درصدد انجام تحقيق هسته‌اي در داخل تاسيسات تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي برنيايد».

در ادامه مطلب اين روزنامه وابسته به طيف تندروها در آمريکا، بار ديگر به آنچه «خود بازرسي» ايران از تاسيسات نظامي پارچين خوانده اشاره و ادعاي انجام برخي طرح‌هاي برنامه نظامي هسته‌اي در اين تاسيسات را تکرار شده است.

«ريول مارک گرشت» ادامه داد: «هرچه به زمان انقضاي توافق نزديک شويم، ضعف توافق هسته‌اي آشکارتر خواهد شد. برنامه موشک بالستيکي ايران که توسط برجام مهار و کنترل نشده و تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل هم نتوانسته آن را مرعوب سازد، همچنان در حال گسترش است و اين در حالي است که پول اروپايي به تدريج در حال بازگشتن به ايران است و رفتار تهاجمي جمهوري اسلامي و رفتار هژمونيک آن در عراق و سوريه در حال پيگيري است. اگر رئيس‌جمهور ترامپ تصميم به حفظ توافق (برجام) بگيرد، شايد بازنگري در رويه اطلاعاتي که دولت اوباما براي نظارت بر فعاليت ايران خارج از برجام اعمال کرده را خواهان شود».

وي نوشت: «آيا چنين رويه‌هايي اصلا وجود دارد؟ مايک پمپئو (گزينه پيشنهادي ترامپ براي رياست سيا) که منتقد شديد توافق هسته‌اي بوده، شايد بخواهد بداند گزارش‌دهي شبکه داخلي سيا در جمهوري اسلامي تا چه حد گسترده و وسيع است. اگر رئيس‌جمهور ترامپ مصمم است از اوباما در خصوص موضوع (توافق) هسته‌اي مطالبات بيشتري داشته باشد، ‌اگر او در نظر دارد توليد و توسعه موشک‌هاي بالستيک بين قاره‌اي ايران را متوقف کند و با اقدامات شرورانه غير هسته‌اي ايران مقابله کند، در چنين حالتي مشخص است که آمريکا از داشتن يک مدير توانمند سيا در اجرا و به کار بردن مجموعه‌اي از دارايي‌ها و توانمندي‌ها عليه جمهوري اسلامي و سرزمين‌هاي تحت کنترل ايران و همچنين مناطقي از خاورميانه که با ايران روابط دوستانه دارند،‌ سود خواهد برد».

عضو پيشين سيا در ادامه اين سوال ادعايي را مطرح مي‌کند که آيا «سيا در داخل کشور ايران و در درون ساختار روحانيت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،‌ نيروهاي بسيج،‌ ارتش،‌ جامعه تجار،‌ صنعت نفت و برنامه هسته‌اي، (عوامل) نفوذي باارزشي دارد».

او با اشاره به مواضع پمپئو در مقام رئيس آتي سيا نوشت:‌ «او شايد بخواهد به گزارش‌هاي اطلاعاتي سيا درباره جمهوري اسلامي طي يک سال گذشته نگاه کرده و اين گزارش‌ها را به منابعشان گره بزند. اين يک کار مفصلي است اما اين جزئيات است که شفافيت را به دنبال خواهد آورد. البته اين موضوع تنها مختص به ايران نيست بلکه به نحوه عملکرد کل آژانس هم مربوط مي‌شود».

گرشت با اشاره به تحولات منطقه خاورميانه هشدار داده است که «بدون ترديد پيروزي‌هاي ايران در سوريه و عراق سبب غرور» ايران خواهد شد؛‌ موضوعي که شايد سبب تمايل بيشتر تهران براي به چالش کشيدن برجام و رئيس‌جمهور آينده آمريکا هم شود.

عضو سابق سيا به اغتشاشات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ اشاره و ادعا کرد:‌ «به نظر مي‌رسد در رابطه با جمهوري اسلامي، ‌اتفاقات غيرمنتظره حداقل يک بار در طي يک دهه حادث شود. مانند ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) شايد يک خشم عمومي دوباره مشتعل شود و ميليون‌ها نفر را در تظاهراتي علني عليه حکومت استبدادي به خيابان‌ها بکشاند».

وي افزود: «مدير سيا تحت يک رئيس‌جمهور جديد که نگراني دغدغه کمتري براي فائق آمدن بر "سوء تفاهم" ميان ايالات متحده و ايران داشته باشد، عذاب وجدان کمتري در مورد سابقه همکاري واشنگتن با شاه داشته و از به کارگيري قدرت آمريکا کمتر بيمناک باشد، احتمالا بخواهد (براي چنين روزي) آمادگي داشته باشد.»

او در اينکه ترامپ از «ناراضيان» در ايران يا مناطق ديگر حمايت کند ابراز ترديد کرده، اما نوشته است که گاهي در سياست خارجي اتفاقات عجيبي رخ مي‌دهد، به خصوص در منطقه‌اي چون خاورميانه.

نويسنده اين يادداشت در پايان از پمپئو حمايت کرده و نوشته است که وي به طور کامل با ايران آشنايي داشته و اين کشور را دشمني مهم و مصمم براي آمريکا مي‌داند.


منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html